onsdag 4 mars 2009

Livet i största allmänhet

Jaha.. vad är det man ska bli här i livet? Vad går livet ut på? En fråga som jag tror nästan alla frågar sig själv nån gång i livet. Men varför ska man alltid hålla på att sträva efter annat? Varför inte bara stanna upp och se på allt som man redan har. Jag har ställt mig frågan själv så otroligt många gånger. Mest har jag väl funderat på vad jag ska bli för nåt. Det är ju klart att man vill utvecklas. Det jag jobbar med idag vill jag inte hålla på med hela livet. Men just när det gäller livet i största allmänhet, som inte har med karriär att göra. Varför hela tiden sträva efter annat? Jag tror de flesta när de uppnått något de strävat efter, bara letar efter nya saker att sträva efter. Man ska utbilda sig, träffa någon att leva sitt liv med, skaffa barn, ha ett fint hus och fin bil, resa kors och tvärs över världen, ha en fulltecknad kalender, göra karriär.... listan är lång. Varför kan man inte vara glad över att vara kanske ensamstående mamma i en hyresrätt i stan? Jo, för att hon jämför sig med de som inte har det som henne. Hur ska hon då kunna vara lycklig?

TV:n som är 5 år gammal och fungerar alldeles utmärkt. Varför måste man köpa en ny bara för att den nya kanske är lite snyggare? Snacka om att vi är ett materialistiskt samhälle. Eller datorn som har några år på nacken och inte laddar upp en internetsida lika snabbt som den nya. Kassera den och köp en ny.

Självklart finns det de som är lyckliga utan att uppfylla alla saker på denna "lista", men på det stora hela så tror jag att människor alltid strävar efter mer. Konstigt nog egentligen.

Det här handlar ju alltså om folk i i-länder. I andra länder kan strävan efter mat vara det viktigaste. Herregud, vad vi är bortskämda! Vi kan vara sura över att vi inte hade råd att åka utomlands en gång till detta år. Tänk! Ja, vi är vana vid att ha det så här. Vi kan inte jämföra oss med människor i u-länder. Det är för orealistiskt. Men ändå, tänk!

Själv måste jag dock säga att jag är rätt lycklig i grund och botten. Som jag nämnt tidigare, så har jag hittat tjejen i mitt liv. Underbara A! Jag tror jag vet vad jag vill utbilda mig till. Jag har fått möjligheten att resa lite i världen. Jag har vänner som jag tycker väldigt mycket om. Jag har ett jobb. Jag har en familj. Jag är frisk.

Så är det.


Inga kommentarer: