onsdag 8 september 2010

Valet 2010

Snart är det ju dags för val. Vet ni vad ni ska rösta på? Själv har jag bestämt mig. Det känns bra. Vissa partier går helt bort för mig, andra är lite mer lika varandra i vissa frågor. Ett parti som då inte är jag och som jag absolut inte kommer rösta på är Vänsterpartiet. Nu trodde ni säkert att jag skulle skriva Sverigedemokraterna, men de kommer jag aboslut inte rösta på heller. Åter till VP. När jag var hemma i Lkpg förra för 1½ vecka sen så var det många som delade ut flygblad på stan om just valet. Ett blad som jag fick var från Ung vänster. Ibland förstår jag inte hur folk tänker. Bl a så stod det att högerregeringen har gjort det sååå mycket bättre för de rika och alla andra har fått betala kalaset, att vanliga (vad det nu är...) inte tjänar på den här politiken.

Ung vänster skriver "att man borde göra tvärtom. Alla ungdomar ska ha rätt till jobb, utbildning och egen bostad efter gymnasiet. Låt överklassen betala."

Rätt till jobb har väl alla redan? Att det är många arbetslösa beror inte enbart på att det kanske inte finns så många jobb att söka anser jag, utan att många ungdomar är kräsna. De skulle aldrig i hela sitt liv jobba som t ex städare eller restaurangbiträda på McD. De vill ha ett "coolt" jobb. Många vill inte jobba heller utan tycker det är hur skönt som helst att leva på bidrag.

Utbildning har också alla rätt till, men det är upp till var och en själv vad man gör med sin utbildning. Skiter du i skolan och inte får ett fullständigt betyg, lycka till i livet säger jag! Alla har även rätt att läsa på universitetet/högskolan eller någon annan eftergymnasial utbildning, men utan ett fullständigt betyg så förstår väl vem som helst att man inte kommer komma in på någon utbildning.

Och vad säger man om att alla umgdomar ska ha rätt till en egen bostad efter gymnasiet? Varför då? Det förstår väl vem som helst att du måste ha ett jobb och kunna betala för dig för att kunna skaffa en bostad. Mendar verkligen ung vänster att oavsett om du kan försörja dig själv eller inte så ska du få en egen lägenhet, BARA för att du gått ut gymnasiet? Och kanske till och med gått ut gymnasiet med ett ofullständigt betyg? Helt sjukt!

Och det bästa av allt.... Låt överklassen betala! Varför? Många i den sk överklassen har själva slitit i gymnasiet för att få bra betyg, kommit in på en bra utbildning, sökt jobb när man är färdig och sen jobbat hårt för att nå dit man är idag och få en bra lön. Ska då de betala en lägenhet för en liten skitunge på 19 år som inte orkar bry sig om skolan eller jobb, bara för att de anser sig ha rätt till detta? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Visst, alla kan inte dras över en kam och alla fall är olika. Det finns många faktorer som spelar roll, men på det stora hela är det detta jag tycker om Ung vänsters flygblad.

1 kommentar:

Anonym sa...

Heja Camilla! Kanonskönt att höra någon lite yngre än jag som har förstått det hela. Om ingen arbetar blir det faktiskt inga inkomster eller vinster och då kan vi heller inte dela ut några bidrag eller subventionera bostäder. Se hur det gått i Grekland! Kram från svärpärat